Zo schrijf je een pakkend animatie script

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
zo schrijf je een pakkend script

Hoe vertel je iets over je product, dienst en/of bedrijf op een manier dat de ander je meteen begrijpt en overgaat tot actie? Je kunt ervoor kiezen om zelf het animatie script te schrijven, maar welke structuur hanteert men bij schrijven van animatievideo. Wat zijn de gevolgen van een animatievideo waar het script niet het gewenste resultaat oplevert? Je investeert veel geld in het laten maken van een animatie, dit wil je natuurlijk terugverdienen. Wij helpen je graag in dit artikel met schrijven van een script. Wij bieden in dit artikel tips en een structuur. Hierdoor schrijf jij een script dat doeltreffend is!

  • Onderwerpen
  • 1. Structuur van storytelling
  • 2. De probleemstelling belangrijk en groter
  • 3. Kort en krachtig animatie script schrijven
  • 4. Metaforen in animatie script
  • 5. Spreektaal in animatie script
  • 7. Voeg gevoel toe bij het probleem

1. Structuur van storytelling

Men ziet storytelling als een vorm van content marketing waar een persoonlijk verhaal wordt verteld. Op deze manier probeert men de doelgroep te informeren/activeren over een product/dienst en hiermee consumenten aan zich te binden. Storytelling verhalen zijn altijd authentieke verhalen die een emotionele reactie teweegbrengen bij consumenten.

Men deelt een verhaal in drie delen: begin, midden en eind. Een interessant feit bij het schrijven van een animatie script is het volgende. De Duitse psycholoog Hermann Ebbinghaus deed onderzoek (1) naar het onthouden van woorden in verschillende fases. De conclusie is dat je geheugen de woorden in het begin en het einde beter onthouden dan in het midden.

Een ander veelgebruikte structuur bij het schrijven van animatie scripts is het volgende:

  1. The Hook

The Hook is de opening van de animatie. Het is de eerste indruk die de kijker krijgt en die indruk kan maar beter goed zijn, want hierna bepaalt hij: blijf ik kijken of niet? De eerste 7 seconden zijn cruciaal!

  1. The Conflict

Het conflict is een van de allerbelangrijkste onderdelen van een verhaal. Het maakt de kijker nieuwsgierig: gaat de hoofdpersoon het conflict overwinnen om haar doel te bereiken?

  1. The Initiation

Hét moment dat de hoofdpersoon besluit om iets aan het conflict te doen.

  1. The Journey

De hoofdpersoon heeft besloten om het conflict aan te pakken, maar wat doet de hoofdpersoon vervolgens? Die vraag komt aanbod tijdens ‘the Journey’. Het verhaal wordt krachtiger als de hoofdpersoon ook in het midden van de animatie het op sommige momenten moeilijk heeft. Het verhoogt de spanning voor de kijker.

  1. The Resolution

Het einde van de animatie is aangebroken. Het moment om de grote vraag te beantwoorden: heeft de hoofdpersoon haar doel bereikt?

  1. The Jab

Het moment om een laatste boodschap te delen en/of een call to action te noemen.

2. De probleemstelling belangrijk en groter maken

Men vindt het prettig om een verhaal te zien/lezen waar een probleem wordt opgelost. De animatie heeft een probleemstelling dat jij in het script op gaat lossen. Hierbij is het taak voor jou om het probleem belangrijker en groter te maken voor de doelgroep.

  • Het probleem
  • De consequentie(s)
  • De oplossing
 

Je begint een animatie met het benoemen van het grootste probleem van de doelgroep. De doelgroep voelt hierdoor binding met de animatievideo aangezien zij het probleem herkennen. De kijker blijft kijken naar de animatievideo en voelt het probleem.

Je kunt het probleem nu groter maken door de techniek ‘twisting the knife’, dit betekent: nu het mes erin zit en je gaat eraan draaien door de consequenties van het probleem te benoemen. Een voorbeeld: restaurant x ervaart een terugloop van gasten, de gevolgen hiervan zijn winstdaling, overbezetting van het personeel, toename van derving eten- en drinkenwaren. Het vergroot de urgentie en de kijker wil geholpen worden met het probleem.

Nu is het taak voor jou om in het animatie script te vertellen hoe jij hen kunt helpen. Vertel je oplossing en wat het hen oplevert.

3. Kort en krachtig animatie script schrijven

Veel schrijvers zijn geneigd om zoveel mogelijk te vertellen over je product, dienst en/of bedrijf. Aangezien dat jij veel weet en enthousiast bent over je product, dienst en bedrijf wil je dit graag vertellen aan anderen. Een gevaar hiervan is dat je te veel informatie vertelt in je animatie script. Met te veel informatie bedoelen we: meer dan waar je doelgroep behoefte aan heeft.

Wanneer je een animatie script schrijft moet je altijd in je gedachte houden; wat is het doel van mijn animatie script? Je wilt met je boodschap in het script het doel bereiken.

Voorbeeld van een doelstelling animatie script:

Als Leenbakker een instructievideo maakt over tafel x, dan kan het doel zijn: We helpen onze klanten om tafel x zelfstandig in elkaar te zetten, zodat het aantal vragen hierover aan de klantenservice met 90% vermindert.

Wanneer je het doel duidelijk hebt, is het veel makkelijker om te bepalen: welke informatie moet ik vertellen om het doel te bereiken?

4. Metaforen in animatie script

Wat is een metafoor eigenlijk? Een metafoor is een taalkundig hulpmiddel waarbij je een eigenschap van een bepaald concept overbrengt op een ander concept. Er zijn twee dingen gaande:

  1. Het onderwerp: je praat hier niet over, maar het gaat hier (eigenlijk) wel over.
  2. Het metafoor: je praat hier wel over, maar het gaat hier niet over.
 

We zullen het met voorbeelden duidelijker maken voor je.

Voorbeeld 1: als student woonde ik in een zwijnenstal, maar toen mijn vriendin bij mij in kwam wonen, toverde zij ons appartement om tot een paleis.

Voorbeeld 2: vissen zwemmen in scholen is een voorbeeld van zelforganisatie. Een vis probeert steeds op dezelfde afstand te blijven van diegenen rondom hem. Tevens geen idee van totale structuur. Dit is vergelijkbaar met mensen of leden in een samenlevingsverband.

Een metafoor maakt iets moeilijks makkelijk en begrijpelijk. Als men een metafoor animeert is dit ook leuker om naar te kijken.

5. Spreektaal in animatie script

Het toepassen van spreektaal in je animatie script heeft meerdere redenen. De eerste reden is dat bijna alle animaties een voice-over spreker hebben. Wanneer een voice-over spreker veel vakjargon, ingewikkelde en lange zinnen op leest dan ben je als kijker snel het verhaal kwijt en de kijkt vertrekt. Dit wil je juist niet.

Een andere reden dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek is waarom je moet kiezen voor spreektaal in je animatie. Je wordt eerder als een expert beschouwd als je iets ingewikkelds op een simpele manier uitlegt dan iets ingewikkelds op een ingewikkelde manier.

6. Gebruik humor in je animatie script

Humor is een factor dat een animatievideo leuk maakt om naar te kijken. Als het van toepassing kan zijn bij de boodschap van de animatievideo voeg het dan zeker toe. Wanneer je humor toepast in je animatievideo kan de video ook viral gaan omdat mensen het delen en erover praten. Dat is juist wat je wilt dat jouw animatie video viral gaat in het netwerk van je doelgroep.

Wanneer mensen zien dat de animatie video alleen gaat over het verzamelen van informatie over jouw producten/diensten worden ze ongeduldiger en passiever. Het leuke bij een animatie video is dat je out of the box kunt denken. Hoe kun je dit toepassen in de praktijk? Bijvoorbeeld: een vliegende leeuw, dansende pandabeer, etc. alles is mogelijk, maak hier dan ook gebruik van in je animatie video.

7. Voeg gevoel toe bij het probleem

Als je de aandacht wilt trekken van je doelgroep zal je hun gevoel moeten laten terugkomen in je animatievideo. Wat voor een gevoel krijgen zij bij jouw product/dienst?

Voorbeeld zonder gevoel van de doelgroep: “Ben je als ondernemer veel tijd kwijt aan je administratie, ons product is de oplossing!”

In dit voorbeeld geef je een oplossing voor een probleem, maar de doelgroep ervaart geen emotie in de animatie. Een emotie die zij herkennen wanneer ze het probleem ervaren.

Voorbeeld met gevoel van de doelgroep: “Erik is als zelfstandig ondernemer veel tijd kwijt aan zijn administratie, hierdoor is hij veel avonden later thuis. Erik zijn vrouw en kinderen zijn hier niet zo blij mee. Door onze administratie software hoeft Erik niet meer over te werken daardoor heeft hij nu meer tijd over voor zijn gezin.”

In dit voorbeeld wordt het verhaal met gevoel vertelt. De doelgroep wordt getriggerd om verder te kijken omdat de doelgroep het gevoel herkent.

Je hebt na het lezen van dit artikel de handvaten gekregen om een animatie script te schrijven. Heb je vragen dan kun je ons altijd contacten. Succes!

Bron: Zimbardo, PG, Johnson, R.L., McCann, V., Peeck, B., Mameren-Broers, S. van & Meuleman, S. (2009). Psychologie een inleiding. (6de editie). Amsterdam: Pearson Education.

Op het gebied van strategie, design, seo, conversie optimalisatie en social media zal je aanbevelingen ontvangen

Geen probleem, je weet ons te vinden

Mis dit niet!

Download vrijblijvend onze brochure met prijzen en mogelijkheden.

Dit formulier vraagt je om je naam en e-mailadres, zodat Studio VL met jou kan communiceren. Een telefoonnummer doorgeven is niet verplicht. Je gegevens verstrekt Studio VL nooit aan derden. 

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.

Wil je graag vrijblijvend gratis advies ontvangen van een specialist voor jouw website?