Welke veranderingen in het consumentengedrag zijn er zichtbaar bij assurantietussenpersonen?

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

De consument is kritischer, prijsbewuster en oriënteert zich steeds meer online.

Volgens het recent onderzoek van de Rabobank (2020) zijn deze veranderingen in het gedrag van consumenten zichtbaar bij assurantietussenpersonen. Consumenten worden kritischer, prijsbewuster en oriënteren zich steeds meer online. Klantenbinding wordt voor tussenpersonen belangrijker, maar ook steeds lastiger. De omzet en de marges van een tussenpersoon komen hierdoor onder druk te staan.

Het overgrote deel van bestaande verzekeringen loopt nog via een assurantietussenpersoon, maar nieuwe verzekeringen worden steeds meer direct via de verzekeraar afgesloten. Dit zorgt voor een toegenomen concurrentie voor de tussenpersoon en beïnvloedt de omzet negatief.

Hypotheek het liefst afsluiten bij het intermediair

Consumenten oriënteren zich bij hypotheken dan misschien steeds meer online, een hypotheek afsluiten doen zij nog het liefst bij een adviseur. Daarbij kiest de consument vaker voor een adviseur bij een intermediair (64%) dan een adviseur van een bank (32%) of verzekeraar (1%). Wel spreekt de consument met minder verschillende adviseurs (gemiddeld 1,5). Vaak wordt onderhandeld met de adviseur over de kosten van de dienstverlening. Dit zet verdere druk op de marges.

Afname serviceabonnement

De populariteit van het serviceabonnement neemt af. Nog maar 6% van de consumenten sluit dit af. Een kleine maar groeiende groep consumenten sluit zonder advies (execution-only) een hypotheek af. Execution-only-aanbieders zoals bijBouwe en Hypotheek24 bieden vaker een tussenvorm zoals een telefonische ‘hypotheekcoach’ die formeel geen advies geeft.

Conclusie

De klantreis van consumenten bij hypotheken, pensioenen en verzekeringen anno 2020 start steeds meer online dus wanneer je als assurantietussenpersoon deze klanten wil binden is relevante en onderscheidende content op je website raadzaam. Om vervolgens via de website de klant te verleiden om een fysieke afspraak bij jouw kantoor in te plannen. Wat kun jij nog verbeteren aan de online klantreis? Bekijk onze diensten voor de mogelijkheden.

Bron: Rabobank. (2020, 13 augustus). Trends en ontwikkelingen van assurantietussenpersonen. https://www.rabobank.nl/bedrijven/cijfers-en-trends/dienstverlening/assurantietussenpersonen/

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Mis geen trend en ontwikkeling van de markt assurantietussenpersonen

Ontdek andere relevante artikels

Wil je een gratis vrijblijvend adviesgesprek?

Neem dan contact met ons op

Foto eigenaar Studio VL Rens van Lanen

Op het gebied van strategie, design, seo, conversie optimalisatie en social media zal je aanbevelingen ontvangen

Geen probleem, je weet ons te vinden

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.

Wil je graag vrijblijvend gratis advies ontvangen van een specialist voor jouw website?