Voeg persoonskenmerken toe aan je doelgroep

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Voeg persoonskenmerken toe aan je doelgroep

Gebruik van persoonlijkheid in animatievideo

‘Vaak benadrukken reclamemakers een beperkt aantal kenmerken en brengen die in verband met het product en/of merk. De koele jongen (stabiel), de vrouw die durft te experimenteren (openstaan voor ervaringen), de gelukkige gezinsleden (aardig voor elkaar). Marketeers hopen hiermee een gevoelige snaar te raken. Geen consument zal zich identificeren met een product, wel met een merkimago, een merkpersoonlijkheid. Dat is de lading die de marketeer aan de ‘personality-ad’ geeft. De consument wordt door de merkpersoonlijkheid geraakt: hij herkent veel van hem daarin of wil graag op hem lijken.

Persoonlijkheid in advertenties

Ontwerpers van advertenties en andere commercials die een merkpersoonlijkheid creëren, moeten weten op welke persoonlijke kenmerken consumenten kunnen letten. Daarvoor kunnen zij de ‘Big Five’ gebruiken, een psychologisch model dat persoonlijkheid in 5 hoofdgroepen verdeelt. In het volgende sub paragraaf bespreken we de Big Five.

De Big Five

De complexiteit van elke persoonlijkheid is terug te voeren tot een score op 5 basisgroepen van kenmerken: extraversie, aardig voor anderen, zorgvuldig zijn, emotioneel stabiel zijn en openstaan voor ervaringen. Al deze kenmerken hebben hun keerzijde: introversie, vijandigheid, chaotisch zijn, instabiliteit en behoudzucht. Laten we kijken wat de kenmerken zijn van elk van de 5 basisgroepen.

Extraversie tegenover introversie

Iemand die hoog scoort op extraversie is op de buitenwereld gericht, is spontaan en houdt van mensen om zich heen. Verder houdt hij van drukte en gaat graag uit, is spraakzaam, opgewekt, levendig. Hij houdt van afwisseling en avontuur spreekt hem wel aan. De extraverte persoonlijkheid wordt gekenmerkt door assertiviteit en dominantie. Introversie is de keerzijde. Degene die hier hoog op scoort is op zichzelf gericht, gesloten. Hoewel hij geen hekel heeft aan andere mensen, voelt hij geen behoefte om intensief met hen om te gaan. In gezelschap van anderen houdt hij zich op de achtergrond. Verder is de introverte persoonlijkheid zelfstandig, serieus en geduldig. Hij denk na over dingen en heeft zijn gevoelens onder controle.

Aardig voor anderen tegenover vijandig

Een aardig persoon is te herkennen aan zijn opgewekte stemming. Hij is sympathiek, aardig, samenwerkend, vertrouwd anderen, vreedzaam en vergevingsgezind. Een vijandig iemand valt op door zijn egocentrisch gedrag, de geringe mate van assertiviteit c.q. de hoge mate van agressiviteit, bazig gedrag en ruzie zoeken.

Zorgvuldig tegenover chaotisch

Een zorgvuldig persoon is precies, ordelijk en verantwoordelijk. Je kunt op hem bouwen, hij heeft een groot doorzettingsvermogen en is emotioneel stabiel, nuchter en koel. De aanduiding ‘chaotisch’ wil zeggen dat de persoon weinig stil staat bij dat wat hij doet. Doelen zijn vaag of worden niet bewaakt en de persoon ‘doet maar wat’. Een chaotisch persoon heeft moeite met plannen. De kans op het maken van fouten of het niet definitief oplossen van problemen is zeker aanwezig. Verder omvat het chaotisch zijn kenmerken als overgevoelig en paniekerig.

Emotioneel stabiel tegenover emotioneel instabiel

De instabiele persoonlijkheid laat zich voortdurend leiden door zijn negatieve emoties. Hij is angstig, nerveus en heeft gevoelens van minderwaardigheid. Meestal zit hij in de put, is hij depressief en gaat hij gebukt onder schuldgevoelens. Kenmerkend is de voortdurende staat van onaangename spanning waarin deze persoon zich bevindt. De persoon met een hoge emotionele stabiliteit kent deze spanning niet, integendeel. Met groot zelfvertrouwen treedt hij de wereld tegemoet. Zelden wordt deze persoon van zijn stuk gebracht of het moet zijn dat er werkelijks iets aan de hand is. Op kritiek reageert de stabiele persoonlijkheid niet defensief, maar gaat hij na of deze terecht is zonder zich persoonlijk aangevallen te voelen.

Openstaan voor ervaringen tegenover behoudend zijn

Mensen die openstaan voor ervaringen zijn creatief en avontuurlijk, hebben veel voorstellingsvermogen, zijn complex, onafhankelijk, analytisch, artistiek en non conformistisch. Zij worden ook wel autonoom genoemd, omdat ze uitgaan van de eigen waarneming en opinie. Personen die behoudend zijn worden beschreven als conventioneel, conservatief en niet nieuwsgierig. Zij stellen prijs op een rechttoe rechtaan leven met veel zekerheid en weinig avontuur.’ (Weber, 2015)

Bron: Weber, A. (2015). Consumentengedrag, de basis (5de editie). Groningen, Nederland: Wolters-Noordhoff.

Op het gebied van strategie, design, seo, conversie optimalisatie en social media zal je aanbevelingen ontvangen

Geen probleem, je weet ons te vinden

Mis dit niet!

Download vrijblijvend onze brochure met prijzen en mogelijkheden.

Dit formulier vraagt je om je naam en e-mailadres, zodat Studio VL met jou kan communiceren. Een telefoonnummer doorgeven is niet verplicht. Je gegevens verstrekt Studio VL nooit aan derden. 

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.

Wil je graag vrijblijvend gratis advies ontvangen van een specialist voor jouw website?