In 7 stappen hoe je nieuwe klanten werft voor het assurantiekantoor via social media

In 7 stappen hoe je nieuwe klanten werft voor het assurantiekantoor via social media

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Een succesvol assurantiekantoor is altijd bezig met groei. Het werven van nieuwe klanten is daarvoor cruciaal. De resultaten inzichtelijk maken van offline promotie zoals sponsoring is vaak lastig. Het inzichtelijk maken resultaten bij online adverteren is vaak gemakkelijker. Voor veel kantoren is adverteren via social media nog onbekend terrein. Dit is een gemiste kans, en dit is waarom: in 2020 heeft Instagram 5,6 miljoen, Facebook 10,4 miljoen, YouTube 9,1 miljoen en LinkedIn 4,7 miljoen gebruikers in Nederland. De kans is groot dat hier potentiële klanten bij zitten voor jouw kantoor, die nu wél bereikt worden door de banken maar geen weet hebben van onafhankelijke kantoren. Voor een assurantiekantoor heeft social media advertising veel voordelen:

In dit stappenplan leer je hoe jij vandaag nog kunt starten met adverteren op social media.

Stappenplan starten met social media advertising

Wij leggen je aan de hand van een ‘beginners’ stappenplan uit hoe jij eenvoudig kunt starten met een campagne via social media. De gemakkelijkste manier om een social media plan te maken, is uit te gaan van de 6W’s (+H).

1. Doelstelling – Waarom?

Een belangrijke eerste stap is het bepalen wat je wilt bereiken. Wanneer is adverteren op social media voor jouw kantoor geslaagd. Welke marketing- of communicatiedoelstelling wil je behalen?

Voorbeelden van een doelstellingen:

  • Wij willen 10 oriëntatiegesprekken voor het hypotheekadvies werven door middel van een campagne op Facebook en Instagram in de tijdsperiode van januari tot maart 2021.
  • Wij willen 5 adviesgesprekken werven voor een hypotheek door middel van een campagne op Facebook en Instagram in de tijdsperiode van januari tot maart 2021.

 

Stel dat je kantoor het hypotheekadviesgesprek verkoopt voor 2.500 euro per klant. 2.500 euro x 5 adviesgesprekken = 12.500 euro is dan het uiteindelijke omzetdoel voor social media advertising.

  • Wij willen 12.500 euro omzet behalen voor hypotheekadvies door middel van een campagne op Facebook en Instagram in de tijdsperiode van januari tot maart 2021.

 

Wanneer je het op deze manier inzichtelijk maakt, krijg je vrolijke gezichten bij de directie. Waarom? Het is concreet. De wijze van uitschrijven kun je toepassen bij andere financiële producten van het assurantiekantoor.

2. Boodschap – Wat?

In de tweede stap bepaal je de kernboodschap van de advertentie op social media. Welke behoeften en wensen heeft de doelgroep die jij aanspreekt in de advertentie? Het is natuurlijk wel belangrijk dat je deze belofte ook kunt waarmaken als kantoor.

Voorbeeld:

Stel dat, je bent werkzaam binnen een assurantiekantoor in Nijmegen. Jullie willen de doelgroep starters werven voor het oriëntatiegesprek van hypotheekadvies. Deze groep geeft aan dat zij behoeften hebben aan snel en persoonlijk advies.

Targeting

Locatie: omgeving Nijmegen

Leeftijd: 25 – 34 jaar

Potentieel bereik van: 150.000 mensen

Platform: Facebook en Instagram

Bericht

Kernboodschap: Je hypotheek snel, persoonlijk en goed geregeld samen met één van onafhankelijke adviseurs.

Call to action: Plan een gratis oriëntatiegesprek in voor een gesprek vanaf je bank.

3. Vorm – Hoe?

Hoe ga je de boodschap in de advertentie vormgeven? Je kunt kiezen uit tekst, afbeelding, video of een combinatie. Neem ook de voorkeuren van je doelgroep, je budget en de tijd die je hebt mee in deze beslissingen. Als je echt wilt opvallen in de tijdlijn dan kies je voor een relevant verhaal in een video.

Voorbeeld:

Stel dat, je wilt starters benaderen voor een oriëntatiegesprek voor hun hypotheek. Ontwikkel twee á drie video’s van 15-20 seconden voor de advertenties in de periode van januari tot maart. Hieronder zie je een voorbeeld hoe je animatievideo inzet voor een advertentie.

4. Kanalen – Waar?

Dit is geheel afhankelijk van waar jouw doelgroep actief is. Wanneer je de zakelijke markt wil bereiken dan is LinkedIn geschikt. Wil je particulieren bereiken dan zijn Facebook, Instagram en YouTube geschikter. Belangrijk hierbij is dat je onderzoek doet waar de beoogde doelgroep actief is.

5. Planning – Wanneer?

In de vijfde stap bepaal je wanneer de campagne begint en wanneer deze eindigt. Dit heeft raakvlakken met de doelstellingen in stap 1. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat taken zoals creatie, analyses en aanpassingen in de tussentijd ook daadwerkelijk gebeuren. Timing is daarbij cruciaal.

6. Taakverdeling – Wie?

De vraag naar nieuwe klanten is er en we hebben een idee hoe we dit willen doen, maar wie gaat dit uitvoeren binnen ons kantoor? Bepaal wie verantwoordelijk is voor de creatie, controle, planning, budget, enz. Dit houdt iedereen scherp en hiermee zorg je voor overzicht.

7. Meten = Weten

Nu de campagne loopt is het zaak om tussentijds de resultaten te analyseren en aan te scherpen waar nodig is. Cijfers liegen niet, dus maak hier gebruik van.

Hoe meet ik een campagne voor mijn kantoor? Stel we nemen het doel van oriëntatiegesprekken en hypotheekadviesgesprekken. Wanneer er in de tijdsperiode van januari tot maart 2021 een oriëntatiegesprek of adviesgesprek plaatsvindt, vraag je aan de klanten of zij jullie via Facebook of Instagram hebben gezien. Jullie adviseurs turven dit op een whiteboard of via een online tool. Op 1 april 2021 heb je inzichtelijk of het doel is behaald. Verder heb je inzicht hoeveel mensen er zijn doorgeklikt naar de website.

Succes met het opstarten van jouw eerste social media advertentie! Kom je er niet uit? Bel ons dan gerust, dan denken we met je mee.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Mis geen trend en ontwikkeling van de markt assurantietussenpersonen

Ontdek andere relevante artikels

Wil je een gratis vrijblijvend adviesgesprek?

Neem dan contact met ons op

Foto eigenaar Studio VL Rens van Lanen

Op het gebied van strategie, design, seo, conversie optimalisatie en social media zal je aanbevelingen ontvangen

Geen probleem, je weet ons te vinden

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.

Wil je graag vrijblijvend gratis advies ontvangen van een specialist voor jouw website?