Hoe maak je van storytelling meer bedrijfsresultaat?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Hoe maak je van storytelling meer bedrijfsresultaat?

Veel bedrijven kiezen voor een beschrijving van de eigenschappen van een product of dienst en denken dat dit bepalend is voor het verkoopsucces. Maar dit is niet wat potentiële klanten ertoe beweegt je product te kopen. Hoe kun je deze potentiële klanten wel activeren?

  • Onderwerpen
  • 1. Het verhaal achter je product of dienst​
  • 2. Verhalen over je doelgroep delen

1. Het verhaal achter je product of dienst

Als bedrijf kun je nadenken over de volgende mogelijkheden voor een verhaal:

  • Laat stories zien over hoe een product wordt gemaakt of diensten worden geleverd. Wanneer je informatie over het verhaal achter deze processen vertelt dan krijg je een nieuwe kant te zien van het product of dienst.
  • Als je product bestaat uit hoogwaardige kwaliteit, licht deze ambacht toe. Op deze manier kun je de waarden laten zien van het product. De doelgroep begrijpt hierdoor beter de prijs/kwaliteit verhouding.
  • Welke inspiratie of aha-moment creëert jouw product of dienst? Schrijf een verhaal over het idee of over de behoefte of het probleem dat tot je onderneming leidde.
  • Laat stories zien hoe de klanten het product of dienst gebruiken in het dagelijks leven.

 

Focus op het waarom

Veel bedrijven richten zich op de eigenschappen en voordelen van een product of dienst. Een belangrijk onderdeel mis je dan, namelijk het verhaal over het waarom. Om zowel betekenis als een betekenisvolle verbinding te scheppen, heb je verhalen nodig over waarom je doelgroep jouw producten of diensten nodig heeft en waarom ze zich verbonden zouden moeten voelen met je organisatie.

Voorbeeld: Wanneer je kijkt naar een tv commercial van het deodorant merk ‘Axe’ zie je een mooi voorbeeld. De commercial laat zien dat het product vieze lichaamsgeuren verwijderen, omdat vrouwen niet van vieze lichaamsgeuren houden. Omdat vrouwen die daar niet van houden, ook niet met je willen praten. Omdat vrouwen die niet met je willen praten, ook niet leert kennen. Omdat je vrouwen die je niet leert kennen, niet mee kan vragen voor een date. Omdat je vrouwen die je niet op date kunt vragen, later nooit je vriendin worden. Dus uiteindelijk draait het erom, dat je met een vieze lichaamsgeur altijd vrijgezel blijft. Op deze wijze heb je een leuk idee voor een animatievideo!

2. Verhalen over je doelgroep delen

Als bedrijf kun je op twee manieren stories over je doelgroep ontwikkelen. Een manier is door verhalen te ontwikkelen die de helden en underdogs in elk doelgroep belicht. Een andere manier is door via een diep inzicht in de doelgroepen waarop je representatieve persoonlijkheden bouwt.

De speerpunten van een sterk verhaal hangt op de personages en hoe uitgebreid deze zijn uitgewerkt. Dit geldt ook voor je merkopbouw en marketing. Het is essentieel om zo diep mogelijk persoonlijkheden van de doelgroepen uit te werken, om zo tot hun emotionele kern te komen. Hoe kun je dit uitwerken? Dit kun je doen door middel van onze persona maker.

Bedenk verhalen waarin de klant de held is

Wanneer we kijken naar marketing, dan vertelt zakelijk storytelling iets over je doelgroep(en) als held. Dit zijn verhalen over de reis die de doelgroep ervaren. Hoe hebben zij hun problemen opgelost en dat ook goed is voor hun bedrijf, familie en vrienden. Jouw bedrijf is één van de ondersteunende personages die hielpen dit doel te realiseren.

Verhalen vertellen over hoe jouw bedrijf ze hielp bij hun succes kun je beter vermijden. Mensen kunnen zich makkelijker met individuen identificeren dan met organisaties. De personen met wie ze zich het beste kunnen identificeren, zijn vergelijkbare mensen met dezelfde problemen, rampen en uitdagingen. Wanneer je doelgroep de held is, dan zien andere personen uit de doelgroep de resultaten die zij behaalden.

Op welke manier kun je ervoor zorgen dat je doelgroep de held is in het verhaal van je organisatie?

Stap 1: schrijf de uitdagingen en obstakels uit die de doelgroep moet overwinnen.

Stap 2: achterhaal bij je doelgroep welke resultaat zij behaalden met jouw product of dienst.

Stap 3: stel vast hoe jouw product of dienst het verschil in hun leven maakten.

Let op: probeer te vermijden om je concurrenten in een slecht daglicht te zetten. Wanneer je negatief praat over je concurrenten laat je er alleen maar zelf slecht uitzien.

Maak gebruik van de underdogpositie

De mensheid houdt van underdogs. We leven met ze mee en vieren hun overwinning. Een underdog is in het begin geen held, die het moeilijk heeft tegen een onoverwinbare tegenstand. Neem als voorbeeld de films Forrest Gump, Slumdog Millionaire en Rudy. Al deze hoofdrolspelers zoeken naar een overwinning. Personen uit je doelgroep werden zelf ook met een tegenslag geconfronteerd die ze uiteindelijk in een overwinning wisten om te buigen.

Wat is de opbouw van underdog verhalen wanneer je dit toepast binnen je bedrijf?

Stap 1: de omschrijving van de tegenslagen of strijd van de personage. Dit kunnen meerdere tegenslagen zijn in een tijdsperiode of een grote ramp die de personage in een onmogelijke positie heeft geplaatst.

Stap 2: creëer een sprankje hoop. Een personage biedt onverwachts hulp aan.

Stap 3: het moment van de overwinning wordt gedeeld. In dit gedeelte is de strijd over. De hoop en dromen zijn gerealiseerd.

Stap 4: laat nu de kernboodschap naar voren komen. Wat is de boodschap van je verhaal?

Stap 5: een terugblik naar de stappen die zorgen voor het gewenste resultaat. Op een subtiele manier de stappen herhalen als een kleine reminder.

Stap 6: laat zien hoe jouw organisatie dit succes viert

Deel verhalen in een animatievideo

Op verschillende manieren kun je de betrokkenheid van je doelgroep verhogen door middel van storytelling. Een geschikt instrument voor storytelling over je product of dienst is een animatievideo. Hiermee kun je op een creatieve en unieke wijze een verhaal vertellen over je klant of product. Verder zal hierdoor de betrokkenheid worden verhoogd bij de doelgroep en zij zullen meer binding voelen met je bedrijf. Uiteindelijk zal dit leidde tot meer bedrijfsresultaat en dan is de investering een animatievideo nog maar een schijntje.

Op het gebied van strategie, design, seo, conversie optimalisatie en social media zal je aanbevelingen ontvangen

Geen probleem, je weet ons te vinden

Mis dit niet!

Download vrijblijvend onze brochure met prijzen en mogelijkheden.

Dit formulier vraagt je om je naam en e-mailadres, zodat Studio VL met jou kan communiceren. Een telefoonnummer doorgeven is niet verplicht. Je gegevens verstrekt Studio VL nooit aan derden. 

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.

Wil je graag vrijblijvend gratis advies ontvangen van een specialist voor jouw website?