Deze drie behoeften hebben particulieren bij hun hypotheek, pensioen en verzekeringen

Deze drie behoeften hebben particulieren bij hun hypotheek, pensioen en verzekeringen

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Je spreekt veel klanten en merkt dat er verschillen zijn in de behoefte aan advies. Één groep geeft aan “Leg mij uit wat er aan de hand is” en een andere groep “Laat me merken dat je me begrijpt en denk met me mee”. Als assurantiekantoor wil je graag zo goed mogelijk aansluiten op de behoefte van de klanten. Hoe beter je aansluit op de vraag, hoe succesvoller je kantoor zal zijn. Maar welke soorten behoeften zijn er in de markt en hoe benader je deze particulieren doeltreffend?

De drie behoeften van particulieren bij hun hypotheek, pensioen en verzekeringen

De behoeften van particulieren omtrent hypotheek, pensioen en verzekeringszaken kun je verdelen in drie clusters. De eerste behoefte bestaat uit relatief veel 45+. De tweede behoefte bestaat uit relatief veel jong volwassenen van 18 tot met 34 jaar. De derde behoefte bestaat uit een deel jong volwassenen en met een grotere aanwezige groep van 55+ relatief gezien. Daarnaast zijn particulieren met de derde behoefte vaker hoogopgeleid. 

Deze verschillende behoeften vragen om een specifieke klantbenadering. Maar hoe benader je particulieren met deze verschillende behoeften?

Hoe benader je de verschillende Nederlandse particulieren over hun hypotheek, pensioen en verzekeringen?

Nu je meer weet over welke behoeften particulieren hebben, wil je ook graag weten hoe kan ik deze groepen het best benaderen. Op basis van de verschillende behoeften, kunnen we grofweg drie benaderingswijzen onderscheiden:

Benaderwijze bij behoefte 1 -> Praktische en respectvolle benadering

Deze particulieren vinden het belangrijk dat een adviseur begrijpelijke taal gebruikt en zaken duidelijk toelicht. Er wordt veel waarde gehecht aan respect, veiligheid en (financiële) zekerheid. Een adviseur wordt door deze particulieren als een autoriteit gezien. Ze vinden het belangrijk om zaken te regelen zoals het hoort.

Do’s: gebruik begrijpelijke taal en leg uit. Geef duidelijke en praktische informatie. Wil graag geholpen worden. Benadruk persoonlijke relevantie.

Benaderwijze bij behoeft 2 -> Informele en doelgerichte benadering

Deze particulieren vinden het belangrijk dat zaken snel en goed geregeld zijn. Zij zijn sterk gericht op het individu en persoonlijk gewin. Houd het kort en simpel. Deze particulieren komen vooral bij de adviseur omdat het in veel gevallen nou eenmaal moet.

Do’s: snelle en directe benadering, geen onnodige details. Gemakkelijk en zonder veel gedoe. Benadruk hun persoonlijk gewin en voordelen.

Benaderwijze bij behoefte 3 -> Inhoudelijke en zelfbewuste benadering

Een kritische en intellectuele groep verwacht van de adviseur een gelijkwaardig gesprek. Een adviseur heeft dan wel de bevoegdheid om bepaalde financiële zaken vast te leggen, ze willen niet het gevoel krijgen minder waard te zijn dan een adviseur. Deze particulieren zijn sterk gericht op de inhoud en willen graag precies weten waar zij voor tekenen.

Do’s: deskundige benadering. Inhoudelijk en goed beargumenteerde benadering. Wees niet belerend. Zoek persoonlijke interactie op.

Herken en voel aan welke behoefte je klant heeft tijdens een adviesgesprek. Pas vervolgens de manier van communiceren aan op je gesprekspartner, maar vergeet ook niet de website, social media kanalen en mailing van het kantoor. Dit wordt nog vaak over het hoofd gezien, maak hier vandaag een start mee.

Wij helpen assurantiekantoren met hoe zij particulieren met verschillende behoeften kunnen benaderen met video en digital marketingoplossingen. Wil je met jouw kantoor groeien? Neem dan contact met ons op.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Mis geen trend en ontwikkeling van de markt assurantietussenpersonen

Ontdek andere relevante artikels

Wil je een gratis vrijblijvend adviesgesprek?

Neem dan contact met ons op

Foto eigenaar Studio VL Rens van Lanen

Op het gebied van strategie, design, seo, conversie optimalisatie en social media zal je aanbevelingen ontvangen

Geen probleem, je weet ons te vinden

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.

Wil je graag vrijblijvend gratis advies ontvangen van een specialist voor jouw website?