Assurantiekantoor marketing

(Online) Marketing voor meer succes binnen assurantiekantoren

Een succesvol assurantiekantoor heeft altijd de wil om te groeien of optimaliseren. Zij hebben in kaart welke trends en ontwikkelingen er spelen in de markt. Welke behoeften particulieren en bedrijven hebben, en welk gedrag vertonen zij. En ze weten wat de concurrentie doet. Dit zijn allemaal onderdelen van marketing. Een marketingstrategie is dus essentieel voor een kantoor wanneer ze willen excelleren in wat ze doen en waarom ze het zo doen. In deze blog lees je waarom een marketingstrategie en online marketing activiteiten belangrijk zijn voor een succesvol assurantiekantoor van de toekomst. Maar eerst kijken we kort naar de definities van marketingstrategie en online marketing.

Wat is een marketingstrategie?

‘Een gekozen koers om de door de organisatie geformuleerde doelen te realiseren, rekening houdend met lange termijnafstemming tussen eigenorganisatie en externe omgeving gericht op creëren van superieure, duurzame onderscheidende waarde voor afnemers en stakeholders.’

Wat is online marketing?

‘Online marketing is het promoten van je product of dienst via het internet.’

Waarom een marketingstrategie en online marketing voor het assurantiekantoor?

Marketingstrategie geeft je assurantiekantoor richting en sturing. Het stelt het assurantiekantoor in staat om met behulp van de juiste activiteiten een bepaald doel te bereiken. Zonder strategie schiet je eigenlijk in het wilde weg met losse folders. 

De voordelen van een marketingstrategie voor het assurantiekantoor:

Na de keuze van een marketingstrategie kies je in het implementatieplan voor offline of online marketing activiteiten. 

De voordelen van online marketing middelen voor het assurantiekantoor:

Nu je weet waarom een marketingstrategie en online marketing activiteiten belangrijk zijn voor het succes van een assurantiekantoor. Wil je weten hoe kan ik hiermee starten.

Hoe start je met marketing binnen het assurantiekantoor?

Je start met het verzamelen van informatie van de markt en vervolgens kijk je naar welke interne gegevens zijn er bekend. Aan de hand hiervan werk je een strategie uit voor de aankomende twee á vier jaar. Deze strategie vertaal je vervolgens naar een operationeel plan. Welke activiteiten ondernemen wij om de doelstellingen te behalen. Deze stappen die hierboven worden benoemd vragen om expertise en tijd. Dit kan een obstakel zijn voor assurantiekantoren. Welke oplossingen zijn hiervoor?

Een optie is dat je een marketeer aanneemt. Een andere optie is dat je een medewerker laat omscholen tot marketeer. Een marktonderzoek uitvoeren van hoge kwaliteit vraagt om expertise, hier worden vaardigheden gevraagd van een marketeer. Je kunt daarom ook kiezen voor een externe partij die al ervaring heeft in de markt. Zij hebben inzichten van de markt en kunnen je ondersteunen bij het uitwerken van een strategisch plan.

Wat zijn de mogelijkheden van online marketing voor een assurantiekantoor?

Waarom een marketingstrategie belangrijk is en hoe je start met marketing is uitgelegd. Maar welke mogelijkheden zijn er bij online marketing voor een assurantiekantoor.

  • E-mailmarketing: stuur proactief relevante e-mails naar je klanten. Geef ze tips, adviezen en beantwoord veelvoorkomende vragen van een desbetreffende maand. Dit is een goed middel om de klantomzet te verhogen. Lees deze blog voor meer informatie.
  • Social media kanalen, zoals: Facebook, Instagram, YouTube en LinkedIn. Dit is een goed middel om nieuwe klanten te werven is met social media advertenties. Lees deze blog voor meer informatie.
  • Website, zoals: blog, video, E-book, whitepaper en infographic. Klanten zullen steeds meer gebruik gaan maken van je website. Zij zullen content zoeken voor vragen. Zorg ervoor dat er kwalitatieve content op de website staat. De klanttevredenheid zal hierdoor toenemen.
  • SEO/SEA: wanneer potentiële klanten bij jou in de buurt bijvoorbeeld zoeken naar hypotheekadvies dan wil jij bovenaan staan. Een investering in SEO/SEA leidt tot een hogere ranking in Google.


Welke online marketing activiteiten passen bij mijn assurantiekantoor? Dit is geheel afhankelijk van je gekozen strategie.

Welke koers vaart jullie schip en is er een kapitein aan boort? Is er geen koers en/of ontbreekt er een marketingexpert, lees dan nogmaals het kopje ‘Hoe’.

Succes! Wil je advies? Je kunt ons vrijblijvend bellen voor vragen.